Ingezonden bijdrage van Ad Tiggeler

Nederland

Pagina van Ad Tiggeler

Het paard van de melkboer

Deze foto is van mijn overgrootvader die melkboer was in de Valeriusstraat. Hij heeft hier gewerkt vanaf ongeveer 1900 tot 1956. De foto is gemaakt op het land bij de Amstelveenseweg. Er gaat nog een leuke anekdote over het paard en de ruiter. Mijn grootvader hield van een borrel, en als hij in de binnenstad moest zijn ging hij meestal bij De Bisschop op de Dam wat drinken. Hij werd dan na afloop op de bok gehesen en het paard wist de weg naar huis vlekkeloos te vinden.

Ad Tiggeler

 

Ad Tiggeler:
e-mail a.tiggeler (at) casema.nl 

"Ik woon al meer dan 20 jaar niet meer in die buurt, maar ik kwam er nog regelmatig omdat mijn ouders er toen nog woonden.

Ik heb er drie gevonden waar ik natuurlijk prominent op voorkom, maar het zijn plaatjes waar je wel de buurt goed op ziet uitkomen.

Foto 1: 
Op de eerste foto staat mijn grootvader, hij staat hier trots voor zijn bedrijfswagen. Deze foto is gemaakt in de scheldestraat bij no 9, de foto moet voor 1949 zijn gemaakt  (jaar van overlijden van D.de Rijk), ik denk dat hij na de bevrijding en voor 1949 moet zijn gemaakt.

Foto 2:
De tweede is gemaakt in de Diezestraat in 1955, een nog lege straat.

Foto 3:
De derde is op de hoek van de Diezestraat en de Deurloostraat, met een mooie amerikaanse slee.

Foto 4:
De vierde is gemaakt in het Beatrixpark, met op de achtergrond de vijver die uitloopt in de Boerenwetering met daar achter nog een paard, grazend op het terrein waar nu de RAI staat en in de verte de huizen van toen nog het Scheldeplein.

Foto 5:
Schaatsen in 1962 bij achter de RAI op de boerenwetering.

Foto 6:
Schaatsen 1962 met de RAI nog zonder overkapping aan de Wielingenstraat en nog zonder Amstelhal.

De Spykerfabriek in de Trompenburgstraat.

De automobielfabriek Spyker heeft in de Rivierenbuurt gestaan. Aan de Amsteldijk op de hoek met de Trompenburgerstraat. In 1925 ging deze fabriek falliet, maar de gebouwen hebben tot in de negentiger jaren van de twintigste eeuw bestaan.
Mijn grootvader, Jan Hendrik Tiggeler, was in die fabriek chef van de draaierijen. Ik heb nog een aantal foto's die niet in het boek "Spyker een nederlands fabrikaat" dat in 1999 verscheen voorkomen.

Foto 7:
Foto die is gemaakt in juli 1918, het toont het proefdraaien van een Clerget Stermotor in de autofabriek van Spyker, die toendertijd ook een aantal vliegtuigen heeft vervaardigd. Ik weet maar twee namen van personen die op de foto staan dat is ten eerste de tweede van links Henri Wijnmalen toenmalig directeur van de Nederlandsche Automobiel en vliegtuigfabriek "Trompenburg", hij was in zijn jeugd vlieger geweest. En 4de van rechts Jan Hendrik Tiggeler mijn grootvader.

Foto 8:
Foto van een deel van het personeel voor het nieuwe gebouw van Trompenburg in 1918.

Foto 9:
een ansichtkaart van de Trompenburgstraat met rechts de fabriekswoningen die door de directie waren neergezet en links de muren van de fabriek (1922).

Foto 10:
Afbeelding van de fabriek, in vogelvlucht, die is gemaakt in 1915 toen de fabriek zijn uiteindelijke vorm kreeg.

Ad Tiggeler, 7 december 2003. (update: 21 januari 2004)

Meer over Spyker op de site van Ad:
http://home.casema.nl/a.tiggeler/
 

a.tiggeler@casema.nl



1 Vergroot


2 Vergroot


3 Vergroot


4 Vergroot


5 Vergroot


6 Vergroot


7 Vergroot


5 Vergroot


9 Vergroot


10 Vergroot
omhoog

Terug naar de vorige pagina <<