Rivierenbuurt
Wat ik heb
meegemaakt bij de Berlagebrug was op 7 mei, de intocht van
die verkenningseenheid van de Polar Bears; ik was ook bij
die schietpartij op de Dam. Op 8 en 9 mei was ik actief in
mijn woonomgeving: oud West en centrum.
Zuidelijke Wandelweg: traditioneel onderdeel van zondagse
fietstochtjes die voerden langs Zorgvlied (daar ligt veel
familie) en vervolgens koffie bij het Kalfje.
En de Rivierenbuurt is inderdaad al een gigantisch onderwerp
op zich; mijn connectie is dat ik van 1951 tot mijn diploma
in 1955 op de MTS Dongestraat heb gezeten. Strenge school,
directeur Koerts (die in de oorlog zonder tegenstribbelen
lijsten met namen van 18 jaar en oudere leerlingen ten
behoeve van de Arbeitseinsatz aan de Duitsers had verschaft)
verbood bijvoorbeeld alle buitenschoolse activiteiten van de
leerlingen zoals feestjes.
De firma Stam, die een kleine vestiging had op de hoek van
de straat en via het "Stamraam" ons voorzag van bestelde
boeken, tekenmaterialen en dergelijke, werd door hem
gesommeerd een aankondiging van een klassenfeestje te
verwijderen.
Enkele uitstekende leraren: "Ome Willem" van der Schrier
(beton) en "Snor"Jellema (bouwkunde) waren populair.
Lange uren; 's-morgens de theorie, en de middagen waren
gevuld met tekenen, practica (scheikunde, timmeren,
metaalbewerking, heb nog steeds plezier van wat ik
bijvoorbeeld van hr de Kleer heb geleerd) , landmeten,
bouwkundige details schetsen in de buurt. Zelfs op sommige
zaterdagmiddagen hadden wij "dienst". Toch wel goede school,
al had zij niet de reputatie van bijvoorbeeld Haarlem; het
was een goede basis voor mijn latere 41-jarige carrière bij
een groot ingenieursbureau.
De school is later gefuseerd met een MTS in de
Plantagebuurt; de naam evolueerde van MTS via HTS naar
Hogeschool.
De Bevrijdingspagina heb ik overigens afgedrukt voor
kinderen en kleinkinderen; dan zullen zij hopelijk iets
begrijpen van het waarom ik tranen in mijn ogen krijg als ik
deze beelden zie.
Deelname herdenkingsoptocht 7
mei 2005
Tja, mijn deelname aan de herdenking van 7 mei 2005. Ik ben
zelf geen lid van Keep Them Rolling (KTR), wel van Club
Wheels, een Brabantse club, heel gezellig, met hen ben ik in
2004 naar de herdenking in Normandië geweest.Ik meldde mij wel aan via KTR voor de herdenking, en kort
voor het gebeuren viel het bericht van afgelasting in de bus
en rauw op de maag.
Tijdens de
herdenkingsoptocht van 7 mei 2005
Ik stuurde
gelijk een stevige brief naar de burgemeester , dat ik "...
met verbijstering ..." had kennisgenomen van dit besluit, en
van de voorzitter van KTR hoorde ik later dat dit, mede
geholpen had om de rit op 7 mei te organiseren, historisch
gezien ook de enig juiste datum natuurlijk. Jammer dat het
zo regende, de tramrails deden voortdurend aanslagen op je
wegligging maar dat deed niets af aan het historisch gevoel.
Mijn dochter heeft bij de Berlagebrug wat foto's gemaakt,
maar van de Dam heb ik weinig van goede kwaliteit, daarom
zouden die prentjes van 'William' mij zeer welkom zijn.
YouTube
filmpje van Patrick Richter waarop ik de zien ben op de
Berlagebrug.
De vermelde datum moet echter zijn 7 mei 2005
De motor is een 1942 BSA, model WDM20, een typische
ordonnansmotor, in dezelfde klasse als de Norton 16H, de
Ariel, de Matchless en de Triumph 3HW. Alleen was dit de
meest geproduceerde Engelse legermotor, meer dan 120.000
rolden er van de lopende band. Zij zijn tot de zestiger
jaren in gebruik gebleven, en daarom zijn er nog relatief
makkelijk onderdelen voor te vinden. De bij het grote
publiek meer bekende Harley-Davidsons werden veel meer voor
konvooibegeleiding gebruikt, waren eigenlijk te zwaar voor
het terreinwerk dat de Engelse motoren beter lag.
Mijn
BSA, model WDM20,
op 7 mei 2005
Ik ruilde hem als wrak in 1994 voor een oude BMW die ik in
Suriname had gevonden; de restauratie nam meer dan 6 jaar in
beslag, ook al omdat ik in die tijd nog veelvuldig in
diverse buitenlanden vertoefde voor mijn werk. Maar eenmaal
met pensioen kon ik met mijn technische knobbel aan de gang
gaan. Gelukkig heb ik in de loop der jaren een fijne
werkplaats opgebouwd, zodat ik het grootste deel van het
werk zelf kon doen.
Van zelfstandig rijden komt niet zo veel meer, vooral de
A-wegen zijn levensgevaarlijk voor deze trage motoren
(maximum 70 km/h), maar in clubverband is het plezierig
rijden in soortgelijk gezelschap.