De kinderjaren van radio en televisie
1948
Mijn eerste herinnering aan de radio was toen we in de
Ruysdaelstraat woonden.
Dat komt waarschijnlijk omdat we toen met het gezin rond de
radio werden opgesteld door een echte fotograaf. Maar wat er
nou precies op de radio te horen was dat herinner ik me niet
meer, wel dat ik, toen ik samen met m’n broer Paul naar de
kleuterschool in de Corellistraat liep, ik door een open raam
in de Apollolaan hoorde dat er, januari 1949, een einde was
gekomen aan de politionele acties in Indonesië. Eigenlijk
voor een kleuter van 5 een rare herinnering.

Gezin Koghee
bij de radio
1950
Een betere herinnering aan radio en radioprogramma’s was in
de keuken van m’n vaders fietsenzaak in Borssenburgstraat.
Daar stond op een plank boven de keukentafel een radio met
zo’n groen afstem oog, die, als je aan de zenderknop
draaide, tegen je begon te knipogen totdat je de juiste
zender frequentie gevonden had. Dan werd het groene oog
groot. M’n vader kon door een extra luidspreker ook in de
werkplaats mee luisteren.
’s Morgens zong mijn broer Paul altijd mee met het
Varakoor “De Stem Des Volks”. Alleen had hij een vrije
interpretatie van de tekst. Zo zong hij “Dat zijn de
voeten van de vliegen” i.p.v. “Dat is het doel waarnaar
wij streven”. Na het eten mocht ik altijd naar
“kleutertje luister”, luisteren en dan naar bed. Op
zaterdagmiddag luisterde m’n vader in de werkplaats naar
“The Millers” het orkest van Ab de Molenaar, met zang
van Sanny Day , Suzi Möller en Eddy Doornbos.
|
 |
En niet te vergeten naar de arbeidsvitaminen, de “Ramblers”
o.l.v. Theo Uden Masman met zang van Jany Bron en Marcel
Tielemans en ook naar de Avro Big Band “The Skymasters”
o.l.v. Pi Scheffer en later Bep Rowold.
1951
In het Ceintuur Theater had ik een film van Jerry Lewis en
Dean Martin gezien waar ze in een kamer keken naar scherm
gemonteerd in een, naar het leek, radiomeubel. Op dat scherm
zag je echt van alles bewegen net als in de bios, maar dan
in ’t klein. Omdat Jerry en Dean altijd in grappige films
optraden, dacht ik, dat, dat filmkastje ook niet echt was
maar ook een soort grap.
1952
Op een zondagmiddag, ben ik op bezoek in de
Borssenburgstraat bij het beste vriendje van m’n broer
Paul Koghee, Jan Knijpinga. Als ik de woonkamer kom zie
ik zo’n zelfde kastje, maar dan kleiner als in de film
van Jerry & Dean. De vader van Jan kijkt naar een
pratende mevrouw op het kleine beeldbuisje. Wat is dat
voor een ding? vraag ik. Dat is een televisie apparaat
en ik kijk nu naar een proefuitzending van de firma
Philips, helemaal vanuit Eindhoven vandaan. Ik kijk met
een glas limonade in de hand naar dat ding, maar verlies
al na een poosje m’n interesse. Waarschijnlijk omdat ik
geen idee heb wat je er verder mee moet en wat nou
precies de lol van dat kastje is. |
 |
1953
Met m’n ouders mocht ik op zondagmiddag regelmatig mee naar
“Lunchroom Heck” op het Rembrandtplein.

Daar speelde vaak het orkest van Boyd Bachman dat speciaal
voor de zondagmatinee een muzikaal programma brachten,
inclusief sorbet met parapluutje, gericht op de kinderen in
de zaal. Goede muziek afgewisseld met verkleedpartijen van
de band en zelfs af een toe een optocht van de hele band
door de zalen van Heck. Ook gingen we soms op zondagmiddag
naar Café Suisse in de Kalverstraat daar hadden ze een juke
box met een plaatje van Heleentje van Cappelle met het
nummer: “En dan gaan we naar de speeltuin”.
2 Juni 1953
Voor de etalage van een platenzaak (Glorie?), Rijnstraat no.
12, staat een rij mensen te kijken. Ze volgen de eerste
Eurovisie televisie-uitzending vanuit Londen. De kroning van
Elisabeth II. Ik probeer op m’n tenen staand ook een glimp
van de uitzending op te vangen.
Maar door de spiegeling in het etalageraam en alle brede
schouders voor me zie ik vrijwel niets.
M’n eerste radio, een kristalontvanger en een bijpassende
koptelefoon, kocht ik bij het Chineesje in de van Woustraat.
Je moest wel heel veel pielen om een zender te pakken te
krijgen. Maar dat gepiel was het wel waard want je kon met
dat ontvangertje lekker stiekem onder de dekens met de
koptelefoon op naar de radio luisteren.
M’n eerste Pick-up kocht ik ook bij het Chineesje. Wel moest
ik de Pick-up zelf in een kistje inbouwen en als ik met dat
ding over wilde schakelen van 78 naar 45 of 33 toeren moest
ik aparte asjes monteren. Het geluid kwam uit een oud
radiootje waar ik de Pick-up op had aangesloten.
Bij “Stom & Wagenman” in de van Wou kocht ik m’n eerste
plaatje.
Een single van de sopraansaxofonist Sidney Bechet met het
nummer
“Petit Fleur”.
Op de huishoudbeurs in de Rai aan de Ferdinand Bolstraat kon
je op de stand van radio Hilversum luisteren naar
verschillende artiesten en orkesten. De Kilima Hawaiians,
Maria Zamora, het trio van Eddy Christiani, Het Cascade
orkest o.l.v. Johnny Ombach, de Bietenbouwers o.l.v. Jo
Buddie met zang van Gait-Jan Kruutmoes, Drika en Lubbert van
Gortel, naar Accordeola, De Windmolens met zang van Truusje
Koopmans, het Kwintet Jan Corduwener e.v.a.
In de Rijnstraat bij de opening van een platenzaak (Glorie?)
speelde in de etalage de in matrozenpakken geklede
accordeonisten “The 3 Jacksons”.
Daar mocht je gratis en voor niks naar komen kijken en
luisteren.
1954
Voor m’n tiende verjaardag gaan we naar het cabaret van
Tom Manders, Saint Germain des Pres op het
Thorbeckeplein. De zaal was ingericht met allerlei oude
spullen. De tafels bijvoorbeeld waren gemaakt van tweede
hands strijkplanken. Een heel bijzonder onderdeel van
het programma was, was, dat nadat alle zaallicht uit was
het net leek of de Metro van Parijs door de zaal
denderde, waardoor alle vloeren en alle meubilair ging
meebewegen. Uiteraard trad Tom Manders op als Dorus.
Sacha Denisant zong franse chansons. Henk Elsink en Jan
Blaaser deden samen met Dorus (in playback) het “Hotcha
Trio” na. Waarbij ze de mondaccordeons door stoffers en
boenders hadden vervangen. |

Zo een
hadden we |
Oktober 1954
In de RAI is de Firato tentoonstelling. Een tentoonstelling
van Radio, Televisie en allerlei andere elektrotechnische
apparatuur. Op de Firato is een demonstratie met televisie
toestellen te zien en daarvoor wordt er gedurende de Firato
de gehele dag televisieprogramma’s uitgezonden.
M’n vader is door meneer Goedhart gevraagd om in z’n
showroom op de Amsteldijk ook een Televisie toestel neer te
zetten. Meneer Goedhart eigenaar van een bedrijf dat o.a.
geluidsapparatuur verhuurt en zelfs een geluidswagen heeft,
wil nu er gedurende de beursdagen ook elders uitzendingen te
ontvangen zijn, een graantje meepikken voor de TV toestellen
die hij wil gaan verkopen en installeren.
Meneer Goedhart heeft daarvoor zelfs een aparte werkplaats
naast mijn vaders stalling op de Amsteldijk voor die TV
spullen gehuurd.
De Televisie wordt in de showroom geplaatst en 2 van die
Toeter luidsprekers worden op de koof boven het etalageraam
gemonteerd. Nu, December 2010, kunnen we het ons niet meer
voorstellen maar het heeft al die dagen dat de Firato
televisieprogramma’s uitzond zwart van de mensen voor de
etalage van m’n vader gestaan om het Televisie wonder maar
niet te hoeven missen.
November 1954
De demo Televisie wordt door m’n ouders aangeschaft en
geïnstalleerd. Hoewel dat installeren niet bepaald een
sinecure bleek te zijn. Eerst moest er een soort hark op het
dak geplaatst worden en met zware beugels aan de schoorsteen
gemonteerd, daarna werden er vanaf de dakgoot via een blinde
muur tot aan de woonkamer op de begane grond, om de halve
meter, lange schroeven met een plasticdop vastgeschroefd en
vervolgens werd er een platte roze draad met twee koperen
draadjes getrokken. Vervolgens werd de draad met de
plasticdoppen vastgezet en middels een stekkertje achter in
de Televisie gestoken. De Televisie zelf leek op een uit z’n
krachten gegroeide mahoniehouten kist en de bijbehorende
(draaibare) tafel waren beiden zo zwaar dat ze met twee man
naar binnen gezeuld moesten worden. Nadat het toestel was
aangezet en opgewarmd werd er via een man op het dak en een
man in de tuin de hark antenne zo gericht dat het
televisietestbeeld op de juiste scherpte en zwart/wit balans
was afgestemd.
1955
De Televisie uitzendingen zijn dit jaar uitgebreid met
uitzendingen op: Dinsdagavond, Donderdagavond en
Zaterdagavond. En…het kinderprogramma wordt verplaatst van
de Donderdagmiddag naar de Woensdagmiddag van 17.00 uur tot
17.30 uur.
Zaterdagavond een Televisie avond bij ons thuis.
De Varabode geeft aan dat we op een bonte avond kunnen
rekenen.
19.30 uur de kamer stroomt vol met (tv-loze) vrienden en
kennissen uit de buurt. Ma zet koffie en Pa zet het
Televisieapparaat klokslag 19.45 uur aan. Het toestel warmt
op en….
het testbeeld verschijnt. Om ons, de kijker, te attenderen
dat we goed hebben afgesteld en verbonden zijn met studio
Irene in Bussum klinkt om de 15 seconden een tune. Ping,
Ping, Ping, Pong. En dan….het volgende wonder. Het testbeeld
verdwijnt en gaat over in een KLOK! Het gezelschap in onze
kamer valt heel even stil en volgt de secondewijzer bij elk
sprongetje die het maakt op de wijzerplaat. Dan…praat
iedereen vol bewondering door elkaar, zo van: “Hoe is het
mogelijk” tot “En het beweegt echt”!
De omroepster, Karin Kraaijkamp, verschijnt en vertelt ons
wat we deze avond allemaal gaan zien en beleven.
Van deze avond herinner ik me alleen nog de weerman die met
een lippenstift op de weerkaart aangeeft wat we van het
komende weer mogen verwachten, gevolgd door Jan Blaaser in
een wervelende Quiz show (Jan komt op in een elektrisch PTT
karretje). De te winnen prijzen die met het goed
beantwoorden van de Quizvragen door de kandidaten zijn niet
bepaald gering. Zo won een dame een afwasafdruiprek en als
klap op de vuurpijl een vierentwintigdelig fraai gedecoreerd
porseleinen Sfinx servies, compleet met dekschalen. De
hoofdprijs, een vijfdelige kofferset en een reischeque ad
Fl. 150,00 ging als hoofdprijs mee met een heer uit
Appelscha. Jan’s conferences “English Style”worden
afgewisseld door de klanken van een puik orkestje en een tip
top show ballet. Om 22.00 uur is de uitzending voorbij, maar
niet voordat Pater Leopold Verhagen, nog even in z’n
dagsluiting vertelde hoe we volgens de Schrift het beste de
volgende dag door konden komen.
Kortom als je nog geen Teevee had was je gedoemd om de rest
van je leven het verkeerde levenspad te blijven volgen.
1956
Op de Teevee!
Het ultieme was natuurlijk om net als: Rikkie en Slingertje,
Coco en de vliegende knorrepot, Adri van Oorschot, Indra
Kamadjojo, Kantjil, Swiebertje, Dappere Dodo, Tante Hannie,
Karin Kraaijkamp, Tanja Koen, Verti Dixon, Hanni Lips,
Ageeth Scherphuis, Miesje Bouwman, Han Rensebrink, Ton
Lensink, Okkie Trooi en Pipo de Clown, Varen is fijner dan
je denkt, Johny en Rijk, Dorus, en vele anderen ook op de TV
te komen.
En…..mijn vriendje Hans Oerlemans mag meedoen met z’n
klapperaapje in het programma “Wie Wil Er Mijn Marmotje
Zien” en na z’n optreden de volgende dag mag ie voor de klas
vertellen van z’n belevenissen en over het hoe en wat er
allemaal komt kijken in zo’n Televisie studio in Bussum.
Maar niet alleen Hans mag op de TV ook m’n vriendje Jeroen
wiens vader Maarten een kinderprogramma heeft over de
verborgen mogelijkheden van tekenen en schilderen.
1957
Kees en Jan Bruijn uit de Vechtstraat , de zonen van de
saxofonist Kees Bruijn van de Ramblers, hadden in de tuin
hun eigen speel-tuin-huis. Daar mocht ik op zaterdagavond
naar de radio (met een aparte 75 watt buizenversterker en
vier luidsprekers) luisteren die Kees zelf had gebouwd.
Eerst naar de Showboot van de Vara gepresenteerd door Cees
de lange o.a. met Rijk de Gooier als Utrechtse Bartels, Wim
Sonneveld als Willem Parel en Tom Manders als Dorus. Daarna
naar het hoorspel “sprong in het heelal”.
Op de zondagmiddag luisterde ik thuis naar Monus de man van
de maan en op de dinsdagavond naar “De bonte
dinsdagavondtrein”.
Op het Frederiksplein op het terrein van het voormalige
Paleis voor volksvlijt is een feesttent van de studenten
neergezet. Buiten is m’n een lange rails aan het opbouwen.
Ook worden er allerlei vrachtwagens opgesteld met een NTS
logo en de tekst: Televisie. Een paar mannen sjouwen een
zware kar met daarop een TV camera en monteren de kar en
camera op de rails. Na een poosje wordt er gerepeteerd en
een meneer met een microfoon en een schoudertas met een
antenne loopt voor de camera achteruit al pratend de tent
in.
Ik begrijp dat ik voor het eerst een televisieploeg buiten
aan het werk zie.
1958
In een kelder in de Waverstraat bij ons schoolvriendinnetje
Anneke Jansen beginnen we een cabaret gebaseerd op het Saint
Germain des Pres van Tom Manders “Dorus”. De kelder knapten
we op, de muren beplakte we met theaterposters, bouwden van
een oude kommode een bar en timmerden een toneel compleet
met decor en gordijnen. We repeteerden na schooltijd en om
de zoveel tijd traden we op voor onze ouders, familie en
kennissen.

De kosten voor entree tot ons cabaret “De Kolderkelder”
bedroegen per persoon fl.1,00 inclusief een glas wijn of
limonade. Omdat in die tijd het Franse Chanson en met name
George Brassens in bepaalde kringen, existentialisten, erg
populair was, draaide wij (daar kwam de pick-up van pas) als
inloop en entr’acte veel Franse muziek. En Anneke zong
franse chansons begeleid door Hans Oerlemans op gitaar. We
droegen, afgekeken van Les Fréres Jaques zwarte kleding.
Waarbij de zwarte coltrui, witte handschoenen en zelfs een
zwarte maillot niet ontbrak.
1959
Op m’n vijftiende begon ik met m’n vrienden een Jazz club in
de kelder van m’n vaders fietsenzaak op de Amsteldijk. De
“Beat Bike Club” was in deze winter om de Veertiendagen op
zaterdagavond geopend.

Wel moesten we daarvoor eerst de gestalde fietsen (veilig)
verplaatsen om voldoende ruimte te hebben om te zitten en te
dansen. In de fietsenlift (een uitvinding van m’n vader om
de stallingfietsen naar de kelder te transporteren) bouwden
we een bar.
De muren van de kelder waren door m’n vriendje Hans
gedecoreerd met Jazzy muurschilderingen. Onze toppers waren:
Art Blakey and the Jazz messengers, Dave Bruback, Miles
Davis, Dizzy Gillespy e.a. De muziek gaven we weer met een
Pick-up met ingebouwde versterker en een Philips
bandrecorder. |
 |
Ach, toen begon m’n tijd, als “Pleiner” in Montycoat en
Bordeelsluipers. En gingen de Radio & TV dagen over in het
echte swingende uitgaansleven.
1963
Mijn eigen kennismaking met de Televisiewereld was toen ik
als toneelkapper bij de Firma Michels in de Huidekoperstraat,
mee mocht helpen met make up bij de uitzending van de Milly
Scott Show vanuit Concordia in Bussum.
1964
De jaren daarna is het met TV & Radio uitzendingen vlot
gegaan.
Er kwamen commerciële radio zenders en elk jaar kwam er een
dag of uur Televisie bij.
Op 1 oktober 1964 kregen we er zelfs een tweede net bij.
Kortom vanaf het moment dat Televisie en Televisiekijken z’n
plaats in ons dagelijks leven heeft veroverd is het leven
niet meer zo als het (nog even op met doppinda’s, ganzenbord
op het trijpen tafelkleed tot vader zei en nou naar bed)
was.
Dat Televisie en video later zo’n belangrijke rol in mijn
leven zou gaan innemen, toen de eerste ontvanger bij ons in
de Holendrechtstraat naar binnen gedragen werd, dat had ik
nooit gedacht. Laat staan durven te dromen. En zeker niet
dat ik heb mogen werken met de man die de eerste televisie
uitzending op 1 oktober 1951 in Nederland schreef en
regisseerde “De Toverspiegel”.
De man ook die de televisie voor ons land groot heeft
gemaakt “Willy van Hemert”.
Peter Koghee -
12 december 2010
peterko
(at) xs4all.nl
Om een indruk te krijgen van het radioprogramma aanbod in
de periode 1950-1955 kun je op
HIER een programmablad uit die tijd vinden.
<< terug naar index Peter Koghee <<
Terug naar de vorige pagina << |